چرائی حمل پرچم روسیه توسط مردم شمال نیجریه در ‏اعتراضات سراسری این کشور

مردم نیجریه نسبت به وضعیت بد اقتصاد و معیشت در این کشور، دست به اعتراض ده روزه زدند . این اعتراضات از اول آوگوست شروع و در دهم آوگوست نیز پایان یافت. شعار اصلی و محوری این اعتراض سراسری در نیجریه ، پایان حکمرانی بد در نیجریه بود . این اعتراضات در برخی شهرها عمدتا شهر های شمالی به خشونت منجر شد و ده ها نفر جان خود را در این خشونت ها از دست دادند و به اموال دولتی و مردم نیز در برخی شهر ها ، خسارت های زیادی وارد شد .

چرائی حمل پرچم روسیه توسط مردم شمال نیجریه در اعتراضات سراسری این کشور

مردم نیجریه نسبت به وضعیت بد اقتصاد و معیشت در این کشور، دست به اعتراض ده روزه زدند . این اعتراضات از اول آوگوست شروع و در دهم آوگوست نیز پایان یافت. شعار اصلی و محوری این اعتراض سراسری در نیجریه ، پایان حکمرانی بد در نیجریه بود . این اعتراضات در برخی شهرها عمدتا شهر های شمالی به خشونت منجر شد و ده ها نفر جان خود را در این خشونت ها از دست دادند و به اموال دولتی و مردم نیز در برخی شهر ها ، خسارت های زیادی وارد شد .

روح حاکم بر این اعتراضات و خشم عمومی در نیجریه ، موضوعات اقتصادی و معیشت بد مردم بود که عمدتا بعد از اصلاحات دولت مستقر در حذف کامل یارانه سوخت و یکسان سازی ارز در این کشور حادث شد . ولی در برخی از شهرهای این کشور این اعتراض ها جنبه سیاسی نیز به خود گرفت .

در شهر کانو و برخی از شهر های شمالی نیجریه معترضان به وضعیت بد اقتصادی در حال اهتزاز پرچم روسیه بودند که در ذیل به برخی از انگیزهای این اقدام پرداخته می شود  .

یک روزنامه نگار که در کنار معترضان در منطقه کورنا در کلانشهر کانو بود، گزارش داد که ایده اولیه اهتزاز پرچم روسیه از اعضای جنبش اسلامی نیجریه (IMN) نشات گرفته است. این روزنامه نگار که به دلایلی نخواست نامش فاش شود، اشاره کرد که اعضای گروه شیعه اولین کسانی بودند که پرچم روسیه را به اهتزاز درآوردند . پس از آن سایر معترضان تحت تأثیر قرار گرفته و این اقدام را  تکرار کردند .

معترض دیگری که خود را هارونا معرفی کردگفت ، من عضو IMN و جنبش اسلامی نیجریه نیستم و گفت : من پرچم‌ روسیه را بخاطردشمنی با دولت حاکم نیجریه حمل می کنم . من دولت روسیه  را نمی شناسم، اما می خواهم بدین وسیله نارضایتی خود را نسبت به دولت نیجریه اعلام کنم . دولت باید به نگرانی های ما گوش دهد. آنها باید یارانه سوخت را برگردانند.

آقای هارونا گفت: تنها پرچمی که نمی توانم آن را بر دوش بگیرم ، پرچم رژیم صهیونیستی است. این یک هدف مشترک است و ما در این اعتراض،میزبان همه دسته‌های مردمی هستیم و من نمی‌دانم فردی که پرچم را در برای اولین بار  به اهتزاز درآورده، شیعه است یا خیر.

کانو یک ایالت عمدتا مسلمان نشین است و اکثر جمعیت آن را مسلمانان سنی تشکیل می دهند. احساسات ضد اسرائیلی در میان اکثر جمعیت مسلمان بویژه در این ایالت بسیار با لا است.

یکی از اعضای جنبش اسلامی نیجریه در منطقه شورای محلی فاگه گفت ،مشارکت اعضای این گروه در تظاهرات و استفاده از پرچم های روسیه را تایید کرد، اما این مطلب رد کرد که این دستور ازسوی جنبش اسلامی نبوده است . این یک حرکت خودجوش و غیر برنامه ریزی شده است .

آقای باوا گفت: اعضای شیعه نیز مانند سایر نیجریه ها بخاطر وضعیت بد معیشت در نیجریه در تظاهرات شرکت کرده اند، اما هیچ دستورالعمل رسمی از سوی رهبران ما برای حمل پرچم روسیه وجود ندارد.

این گزارش حاکی است که پرچم روسیه بر سر در برخی فروشگاه ها در این شهر نیز دیده شده است . عبدالله میشایی، یک فروشنده چای، به دلیل برافراشتن پرچم روسیه در محل مغازه خود ، در منطقه فاگه توسط سرویس امنیت دولتی (SSS) دستگیر شده است

مقامات امنیتی کشور نیجریه اعلام داشتند که 7 نفر از تبعه لهستان را در این کشور در همین راستا دستگیر کرده اند . البته سفارت لهستان با انتشار پیامی اعلام کرد این افراد توریست هستند و خواستار آزادی سریع آنها از سوی دولت نیجریه شد .

با توجه به تحولات منطقه و بررسی های ده روزه این اعتراض ها نشان می دهد که می توان سه دلیل عمده بر ظهور این پدیده در طول این اعتراضات، بیان داشت .

1-     داشتن ارتباط نزدیک ایالت های شمالی نیجریه با کشور نیجر که اخیرا در این کشورکودتای نظامی اتفاق افتاده است ، به نوعی تداعی کنند حمایت روسیه از کودتای نیجر در اذهان و افکار توده مردم در این کشور است . به نظر می رسد این تفکر در حال نفوذ به مرز های جنوبی این کشور است و تا حدودی به کشور نیجریه نیز نیز وارد شده است . حمایت برخی شخصیت های دینی ایالت های شمال نیجریه و داشتن ارتباط نزدیک آنان با سران کودتا در این کشور و ایفای نقش واسطه گری برای برقراری ارتباط آنها با دولتمردان نیجریه می تواند دلیلی بر این مدعی باشد و از سوی دیگر داشتن روابط  اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی تنگاتک با کشور نیجر همگی باعث شده است تا دامنه نفوذ این تفکر در این مناطق بیش از پیش مهیا گردد.

2-     دولت مستقر برای برون رفت از آثار سیاسی اعتراض های خشونت آمیز در نیجریه ، موضوع حمل پرچم کشور روسیه و برخی دیگر در اعتراضات در این مناطق را بزرگ نمایی کرد تا از این طریق بتواند سنگینی این اقدام را توجیه و با محکوم کردن دخالت کشور های  بیگانگان و حساس نمودن حس ملی و وطن پرستی ، بنحوی این اعتراض ها را مدیریت کند .

3-     برجسته کردن جنبش اسلامی نیجریه به عنوان آغازگر ایده حمل پرچم روسیه در این اعتراض ها تاحدودی در راستای زنده نگه داشتن تفکر خطر جنبش اسلامی برای حکومت نیجریه شکل می گیرد که متاسفانه سابقه طولانی در سنوات گذشته داشته است که با تحریک برخی از سران و سیاست مداران مسلمان سنی مذهب و تند رو در این کشور پیگیری می شده است . در ایالت کادونا این رویکرد از دیگر مناطق پر رنگ تر بوده است .

جنبش اسلامی نیجریه با درایت و اگاهی کامل، تحولات کشور خود را رصد کرده و نیات پلید و شیطانی بدخواهان حضور این جمعیت بزرگ در کنار سایر مسلمان و مردم نیجریه را به گوش دولتمردان خود خواهند رساند.

منابع: 

1.       https://www.operanewsapp.com/ng/en/share/detail?news_id=7a3de01a08ca4f6e8902d8df5fb8f2c3&news_entry_id=9199e76240808en_ng&open_type=transcoded&from=mini&request_id=share_request&share_from

  1. https://www.arise.tv/protests-in-nigeria-turn-violent-on-first-day-with-22-dead-in-northern-states-south-remains-largely-peaceful
  2. https://www.arise.tv/protests-in-nigeria-turn-violent-on-first-day-with-22-dead-in-northern-states-south-remains-largely-peaceful
  3. https://www.westernpost.ng/shiite-sect-fingered-behind-kano-russian-flags/
  4. https://punchng.com/hunger-protest-loses-steam-as-dss-grills-seven-foreigners/
  5. https://www.arise.tv/protest-nigeria-warns-foreign-diplomats-against-interference/
  6. https://dailypost.ng/2024/08/06/waving-russian-flag-demanding-coup-against-tinubu-is-treason-falana/

 

 

 

 

کد خبر 20627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =